Såhär tar du över företaget

Ny chefer
Ny chefer

På 90-talet jobbade jag bland annat med amerikanen ”Spencer”, han var så annorlunda att vi kallade honom DiSpencer. När chefen hotade med uppsägning bara skrattade han. Han blev världsledande inom det forskningsfält vi höll på med på 90-talet.

Under mina dryga tjugo år i arbetslivet på olika chefspositioner har jag mött två typer av anställda:

    1. Typ 1. Sådana, som jag, som var ambitiösa, lydiga mot chefen, följde lagar och regler. När en ide dyker upp kollar man först iden mot lagar och regler, sen med chefen och sist kanske man provade iden i verkligheten (om inte chefen hade tagit idén själv och lanserat den som sin egen…).
    2. Typ 2. Sådana som körde ett eget race, som om de var tillfälliga konsulter orädda för repressalier och straff. De lyckades alltid driva projekten med lustfyllda medarbetare och på kortare tid än planen, de sålde mer och på andra sätt än vi andra och de tog över chefens jobb innan vi hann säga ”pip”.

    När jag under de senaste 8 åren har byggt upp Affärscoachen AB och affärscoachat höga chefer och ledningsgrupper har jag mestadels stött på dessa typ 1 personer som vill bli typ 2 personer. De vill kavla upp ärmarna och ändra på sitt sätt men vet inte hur man skall göra.

     

    Typ 1 personen lider av ”Storbolagssjukan”. Om du vill läsa mer om symptomen på denna, av mig påhittade, sjukdom så kan du läsa här http://www.affarscoachen.nu/15-symptom-pa-storbolagssjukan/ och hur du kan bota den hittar du här:  http://www.affarscoachen.nu/15-satt-att-bota-storbolagssjukan/

    Så….

    Om du vill ha högre lön, om du vill påverka mer och om du vill ha mer respekt från din chef skall ställa dig denna fråga innan du tar i dörrhandtaget på ditt jobb; när du återvänder efter lunch; och minuten innan du släcker ner din dator och går hem:

    Vad skulle jag göra om jag ägde företaget och var den enda som verkligen tog långsiktigt ansvar här?
    Sen göra det!

    Jag har upptäckt att de klienter jag har som lyckas bäst ”låtsas” att de är skådespelare under 2-3 månader. De tänker ”Nu skall jag hålla föredrag som om jag var XX” eller ”På detta kundmötet skall jag lyssna på kundens åsikter som min ide om drömsäljare XX.” eller ”Jag skall vara lika säker på min sak som George Clooney”

    Jag utmanar dig att experimentera med att spela dessa roller:

    • Strategen. Höj blicken och bli mindre ”närsynt”. Sikta högre och större. (För att citera Richard Branson; ”The more radical and impossible a venture seems – the higher probability it will succed”.
    • Konsulten. Låtsas att du är en extern konsult som ser allt klart – detta måste göras först
    • Chefen. Kliv in som om du var din egen chef, gör hens jobb, fixa hens underlag på halva tiden, sätt dig i hens tankar, rädslor och ideer och lös dem innan hen kommer på det.

    Om du gör detta under en längre tid kommer alla notera det, kommentera det och vilja se om de också kan försöka bli så modiga som du. Bered dig också på olyckskorpar – det är de personer som inte vågar men undermedvetet verkligen skulle vilja göra som du.

    När ditt skådespeleri övergår i vana kommer du ha fått positiv utdelning på tre sätt innan året är slut:

      1. Löneförhöjning
      2. Delegerad till ledningsgruppen eller i projektgrupper och styrgrupper
      3. Många förvånade och imponerade personer som berömmer dina framsteg och mest av allt din chef. (Om du inte har blivit befordrad över honom eftersom du egentligen kan göra hans jobb bättre!

    🙂